Prawicy walka z prawami fizyki, cz. 1234

 

Mijający tydzień tydzień minął pod znakiem walki Pawła Kukiza ze „złodziejskim socjalistycznym państwem„, które zamiast ograniczać przerosty urzędnicze1 chce wyciągać pieniądze na nowe drogi przez dodatkowe opłaty paliwowe. Lolek odnosi takie wrażenie (chociaż trzeba zaznaczyć, że może się mylić), iż Pan Poseł Kukiz rozumie słowo „socjalizm” jako „każdy wydatek budżetowy, który nie trafia do mojej kieszeni”. Wrażenie bierze się stąd, że Pan Kukiz zdaje się nie negować potrzeby wydania pieniędzy na drogi, po których jeździ. Z tej perspektywy Pan Kukiz sam zapewne zostałby nazwany socjalistą przez kucliberałów, dla których państwowe drogi to przejaw komuny.

Niestety Panowie prawacy, mylicie się

Fundusz remontowy dróg to nie jest wymysł lewacki, to wymysł ludzi, którzy zauważyli, że drogi z czasem niszczeją w związku z działaniem warunków atmosferycznych oraz sił wywoływanych przez użytkujące je samochody. Więc tak naprawdę lewackie są tutaj prawa fizyki. A jedynym waszym odkryciem dnia jest to, że utrzymanie dróg kosztuje i to sporo2.

Oczywiście lolek szanuje tutaj opinię kucliberałów, by drogi nie były państwowe. Brak wydatków na drogi połączony z brakiem odpowiedzialności za nie3 w średniej perspektywie doprowadzi do przekształcenia kraju w nieprzejezdną dzicz. A jak wiadomo widok dżungli jest szczególnie miły kucliberalnym serduszkom.

I tak na marginesie lolek skomentuje jeszcze wątek polskich firm transportowych, o dobrostan których w swojej wypowiedzi tak troszczy się Pan Poseł Kukiz. Oczywiście firmy te protestują, co nie powinno dziwić (art1, art24). Warto zauważyć jednak, że w przewozach krajowych opłata dotknie wszystkich (de facto będą premiowane firmy lepiej radzące sobie z oszczędnościami paliwa), natomiast w przewozach międzynarodowych i tak często trzeba tankować w różnych krajach. Opłata paliwowa w większym stopniu dotknie raczej tę część klasy średniej, która uwierzyła w najlepszość mieszkania na przedmieściach. Lolek jest ciekaw zmian poparcia uwzględniających ostatnie wydarzenia.

Buspasy i rowery też

Lewackie nie są też pomysły budowy buspasów czy ścieżek rowerowych w miastach. Promocja takiej infrastruktury nawet kosztem ulic jest tylko efektem świadomości tego, że ulice nie są z gumy, a nadmierne zakorkowanie jest złe dla miasta i jego mieszkańców. Świadomość ta wynika z prostej wiedzy o przepustowości drogi o określonej szerokości dla określonej gałęzi transportu. Parametr ten jest wyjątkowo niekorzystny dla samochodów, gdyż te przewożą głównie powietrze. Poniżej filmik pokazujący symulację czasu niezbędnego do tego, by dwieście osób minęło sygnalizator po tym, gdy pojawi się zielone światło.

Każdy rodzaj transportu ma do dyspozycji pas o szerokości 3,5 metra (standardowy pas ruchu samochodowego). Jak widać samochodziarze w oczekiwaniu na zielone tworzą korek o długości kilometra, a taka sama liczba pieszych potrzebuje niecałych 30 metrów. Pasażerom autobusów i tramwajów przekroczenie linii zatrzymania zajmuje 30 sekund, pieszym niecałe 40, a samochodziarzom ponad 240 sekund (4 minuty).

Oczywiście lolek już uszami wyobraźni słyszy „symulacja w VISSIMIE? To przecież dzieło tej NIEMIECKIEJ firmy PTV! Zdrada, zdrada!” Więc może odwołać się do czegoś innego, np. pozycji „Miasta rowerowe miastami przyszłości” (uwaga .pdf), w której na stronie 9 znajdziemy taki oto rysunek.

przepustowosc_drogi_miasta_rowerowe
za: „Miasta rowerowe miastami przyszłości”, Wspólnoty Europejskie, 2000

Co? Że niby źródło z lewacko dżęderowej Unii? Nasz największy europejski sojusznik – brytyjczycy podobno z niej wychodzą. Tak w zasadzie, to takie konkluzje przedstawia w zasadzie każdy raport, który nie ignoruje fizyki, tej klasycznej. Oczywiście da się zauważyć tu pewne rozbieżności, które związane są ze szczegółowymi rozwiązaniami infrastruktury, np. szerokością drogi (przy czym zależności nie są tu liniowe)5. Ale dziwnym trafem samochód zawsze wychodzi najgorzej.

Także więc szanowna czytelniczko, jeśli uwierzyłaś w rojenia kucliberałów o zbawiennym wpływie likwidacji lewackich buspasów, tramwajów i ścieżek rowerowych na rzecz dorobienia kolejnego pasa dla samochodów, to weź pod rozwagę to, że Ci których z tych tramwajów, rowerów i autobusów wyrzucasz też przesiądą się do samochodów, w związku z czym poziom zakorkowania miasta wzrośnie zamiast spaść.

Ech już 800 słów, a lolek nawet nie dotknął tematu miejsc parkingowych6. Dziś dzięki uprzejmości służb porządkowych bywa tak, że optymalizacja liczby miejsc parkingowych w danym obszarze, pomimo zwiększenia ich liczby „na papierze” i tak nie powoduje wzrostu, który przewyższył by liczbę aktualnie zaparkowanych samochodów na tym obszarze. Ale wiadomo, złodziejskie państwo podnosi opłaty za parkowanie na jakiś socjal, zamiast grzecznie budować parkingi podziemne za bagatela kilkaset milionów PLN sztuka.

Ech, jeśli planowaliście zaindagować kiedyś lolka o to, kiedy polska prawica zada ostateczny cios lewactwu, to jest zmuszony odpowiedzieć, że biorąc pod uwagę z czym oni tak w rzeczywistości walczą, to odpowiedź brzmi „niestety nigdy”. Niestety, bo z kolejnymi niepowodzeniami należy spodziewać się zwiększania poziomu zamordyzmu.


  1. Przypomnijmy w tym miejscu, że walka z przerostami urzędniczymi trwa w najlepsze, w związku z czym samorządy muszą kupować usługi na rynku, nawet jeśli jest to finansowo nieopłacalne względem wykonania zadania samodzielnie, a wyoutsourcowanym pracownicom zdarza się nie otrzymywać wynagrodzenia przez wiele miesięcy. Po słowach Pana Posła Kukiza można przypuszczać, że walczy on o jeszcze więcej takej Polski. 
  2. Co ciekawe, o ile lolek zna parę opracowań sugerujących pozytywny wpływ budowy dróg na gospodarkę, to nie spotkał się z analizą odpowiadającą na pytanie czy taka budowa opłaca się obywatelom, biorąc pod uwagę to, że w dobie optymalizacji podatkowej, utrzymanie dróg i szerzej koszty motoryzacji może zostać przeniesione w dużym stopniu na nich (opłata paliwowa jest akurat na to odporna). Bo, że te autostrady i ekspresówki zdają się pomagać wielkim korporacjom w prowadzeniu ich międzynarodowych biznesów wydaje się być dość oczywiste. 
  3. Pamiętajmy, że dziś często można dochodzić odszkodowania za uszkodzenie samochodu związane ze złym stanem technicznym drogi. 
  4. Swoją drogą „cały naród” to budowałby wtedy, gdyby budowa dróg szła z podatków ogólnych, a nie opłat nałożonych na użytkowników. Opłata paliwowa jest w duchu liberalna lub centroprawicowa (tak po głębszym zastanowieniu, chociaż też nie w każdym przypadku) mówiąc, ze płaci ten, który korzysta i do tego proporcjonalnie. Ale w końcu wtrącanie od czapy antykomuszych haseł jest takie trendy w tym kraju. 
  5. Rozważania na ten temat są prowadzone chociażby w pracy: Seriani S. i in: Experimental study for estimating capacity of cycle lanes. Transportation Research Procedia, vol. 8, 2015, s. 192–203 
  6. Chociaż kiedyś lolek już o tym pisał
Reklamy
Prawicy walka z prawami fizyki, cz. 1234

Jedna uwaga do wpisu “Prawicy walka z prawami fizyki, cz. 1234

  1. Pod jednym z filmików symulujących przepustowość dróg lolek zobaczył prawicową odpowiedź mówiącą, że te filmiki to ściema, bo:
    1. do przystanku autobusowego czy tramwajowego trzeba dojść, gdyż w przeciwieństwie do samochodu nie jest to dom podróżnego.
    2. Autobusy i tramwaje muszą zatrzymywać się na przystankach w celu wymiany pasażerów, co zajmuje więcej czasu niż oczekiwanie na światło zielone.

    W odpowiedzi lolek chciałby zacząć od wyrażenia współczucia w związku z mieszkaniem owego prawaka w aucie czy tam w garażu. Sytuacja mieszkaniowa jest ewidentnie kiepska bez względu na to czy owy prawak został wyrzucony z domu przez żonę za chlanie, czy przez bank za franki.
    Lolek chciałby jednak zapewnić, że współczesna sygnalizacja świetlna stara się być na tyle inteligentna, by optymalizować zarówno ruch samochodowy, jak i autobusowy czy tramwajowy. Wykorzystywane do tego celu są różnego rodzaju detektory. Więc np. właśnie światło czerwone można połączyć z wymianą pasażerów. Ach i do czasu podróży samochodowej trzeba też dodać czas poszukiwania miejsca parkingowego, co w zatłoczonych miejscach potrafi zająć sporo.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s