Czy wiesz, że

  • po ukończeniu 60go roku życia potrącenie przez samochód jadący z prędkością 50km/h wiąże się z siedmiokrotnie większym ryzykiem śmierci, a ludzie po ukończeniu 70go roku życia stanowią 35 procent śmiertelnie potrąconych pieszych
  • ruch drogowy, obawy o własne bezpieczeństwo oraz zawodny publiczny transport zbiorowy stanowią poważne przeszkody dla utrzymania samodzielności przez osoby starsze
  • najczęstszą przyczyną śmierci dzieci w wieku 5-14 lat jest potrącenie przez samochód
  • możliwość samodzielnego podróżowania dzieci została znacznie ograniczona na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci, głównie w związku z obawami o ich bezpieczeństwo na drodze
  • uzależnienie społeczeństwa od samochodu negatywnie oddziałuje na zdrowie dzieci skutkując otyłością, chorobami układu oddechowego oraz problemami związanymi z narażeniem na hałas
  • ryzyko śmierci, której przyczyną jest potrącenie przez samochód, jest nawet 28 razy większe w przypadku dzieci z najniższych grup socjoekonomicznych niż dla dzieci z grup najwyższych
  • najbogatsze 10% populacji jest efektywnymi beneficjentami czterokrotnie większej liczby środków publicznych wydawanych na transport niż najbiedniejsze 10%
  • właściciele pojazdów należący do grupy 20% najgorzej zarabiających wydają na możliwość korzystania z tych pojazdów 25% całkowitego budżetu domowego (dla porównania wydawanie 10% dochodu na rachunki za energię jest nazywane „ubóstwem energetycznym”)
  • ludzie żyjący na terenach wiejskich postrzegają posiadanie samochodu jako konieczność; 90% gospodarstw domowych na tych obszarach posiada przynajmniej jeden samochód; a koszt korzystania z auta stanowi od 60% do całości dodatkowych kosztów, które gospodarstwa te muszą ponieść, by uzyskać standard życia porównywalny z mieszkańcami miast
  • te i inne czywiesze można przeczytać w raporcie „Fairness in a Car-dependent Society” (po polsku „sprawiedliwość w społeczeństwie uzależnionym od samochodu”), który opublikowała brytyjska komisja ds. zrównoważonego rozwoju (Sustainable Development Commission) na dziesięć dni przed jej rozwiązaniem
fairness_okladka
raport ten ma nawet intrygującą okładkę (fragment uwidoczniony powyżej)?
Advertisements
Czy wiesz, że

3 uwagi do wpisu “Czy wiesz, że

  1. komentatorlolka pisze:

    „ryzyko śmierci w wyniku wypadku drogowego jest nawet 28 razy większe w przypadku dzieci z najniższych grup socjoekonomicznych niż dla dzieci z grup najwyższych” – a to bogaci mają tytanowe szkielety? Ironmany?

    Polubione przez 1 osoba

    1. nie, chodzi o to, że ofiarami potrąceń przez samochód są zazwyczaj biedacy, a bogaci umierają (jeśli w ogóle – wiadomo tytanowe szkielety) na inne rzeczy. Częściowo jest to tłumaczone większą liczbą frogów w biednych dzielniach.

      Dzięki za zwrócenie uwagi. Postarałem się to jakoś przeedytować.

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s