Nowości z KEP

Nie, nie chodzi o Konferencję Episkopatu Polski. Tym skrótem określa się też Kurier, Express und Paketdienste1, czyli po polsku branżę usług kurierskich, ekspresowych i pocztowych.

Całkiem niedawno dowiedzieliśmy się, że InPost rezygnuje z przesyłek listowych2. Teraz dowiadujemy się, że pracownicy mają problem z otrzymaniem wynagrodzeń.

Brzoska
Mem zajumany ze strony fb partii Razem

Oczywiście niektórzy sięgają pamięcią wstecz i wiążą sprawę z odbytym parę lat temu przetargiem na usługi dostarczania pocztowej korespondencji sądowej. Lolek o tym też swego czasu pisał w kontekście tego, że z poszanowaniem koncepcji państwa prawa w praktyce różnie bywało także i przed czasami obecnej władzy.

Jednakże wiązanie jednej sprawy wyłącznie z drugą jest znacznym uproszczeniem tematu. Zacznijmy od tego, że pewien obserwowany od już chyba dziesiątek lat trend w usługach transportowych jest taki, że pojedyncze przesyłki są coraz mniejsze, za to częściej zamawiane. Powoduje to m.in. pewne problemy transportu kolejowego, który lepiej sprawuje się w przewozach masowych, a jednocześnie premiuje bardziej elastyczny transport samochodowy. A przy okazji wywołuje ból głowy badaczy, którzy zastanawiają się co zrobić, żeby to tak nie truło środowiska (problem internalizacji kosztów zewnętrznych transportu). Ostatnim wymyślonym przez nich buzzwordem jest „fizyczny internet” (nie mylić z internetem rzeczy) z jego pomysłami współdzielenia infrastruktury i dalszej standaryzacji pakietów, tj. paczek (kontener i paleta to za mało).

Nie powinno zatem dziwić, że branża KEP w takich warunkach rośnie jak na drożdżach (pierwszy lepszy raport do poczytania), podobnie jak i rynek sprzedaży internetowej będący jedną z jej głównych sił napędowych. Ba, sama grupa Integer.pl (ta od laikom lepiej znanej nazwy Paczkomaty InPost) niedawno raportowała:

Przychody Grupy Integer.pl w 2015 roku wyniosły 740 mln zł i wzrosły o 21% r/r, głównie dzięki wyższej sprzedaży usług pocztowo-kurierskich (+23% r/r) oraz paczkomatowych (+72% r/r), których wpływ został częściowo ograniczony przez niższą sprzedaż urządzeń i części do odbiorców zewnętrznych (-21% r/r).

Z drugiej strony, jak to w transporcie bywa konkurencja cenowa i jakościowa jest mordercza. Marże nie są porywające – Ruch korzystając z infrastruktury wykorzystywanej onegdaj pod upadłą dziś prasę papierową dostarczy paczkę w promocji już za 3,49PLN. X-press couriers dostarczy Ci paczkę tego samego dnia. A na horyzoncie pojawia się opcja, że paczki będą dostarczane „na żądanie” w przeciągu godziny lub o ustalonej z dokładnością do 5-15 minut porze. Ba sam Integer.pl S.A. przy wsparciu z NCBiR3 (.pdf) kombinuje coś z „technologią przesyłu i dostawy towarów FMCG za pośrednictwem prototypowej sieci zautomatyzowanych urządzeń”, a na plecach czuje oddech Swipboxa – spóźnionej konkurencji z zachodu4 oraz innych naśladowców.

Zapewne słyszeliście też, że branże zrewolucjonizują latające drony Amazona. Chociaż te zapewne wcześniej w dużej mierze zostaną zdelegalizowane za zaśmiecanie przestrzeni powietrznej. Bo o tym, czy przyjemnie grilluje się w hałasie silniczków takich dronów przelatujących strumieniem 20 na minutę, to zapewne nie pomyśleliście podczas lektury hurraoptymistycznych newsów z branży IT ;-p. Już nie mówiąc o tym, że transport powietrzny jest bardzo energochłonny, a pokonywana przez kuriera trasa mleczarza może być krótsza niż seria bezpośrednich lotów baza-odbiorca, więc taka usługa niekoniecznie będzie super tania. Warto jednak zauważyć, że pojawiły się już też pomysły (i to nie jeden) na drony, które jeżdżą po ziemi i dostarczają paczki i gazety „niczym pieski”.

Czynniki te powodują, że rynek jest trudny, łatwo zanotować stratę i odpaść, więc lepiej dokładnie przemyśleć portfolio swoich usług. Dlatego we wspomnianym wcześniej raporcie Integer.pl możemy przeczytać też, że:

EBITDA w całym roku wyniosła 23 mln zł i była o 33% niższa niż rok wcześniej. Wzrost przychodów został z nadwyżką skompensowany głównie przez wyższe koszty usług obcych (+43% r/r) oraz wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych (+57% r/r), natomiast oszczędności zostały wygenerowane w kosztach zużycia materiałów i energii (-75% r/r).

Wzrost kosztów usług obcych jest wynikiem rosnącego wolumenu obsługiwanych przesyłek, uruchomienia usługi kurierskiej oraz rozwoju sieci Paczkomatów®, podczas gdy wyższe koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych odzwierciedlają substytucję pracy tymczasowej przez zwiększanie zatrudnienia w Grupie.

Wynik netto wyniósł -42 mln zł w roku 2015, wobec -32 mln zł rok wcześniej.

Dobrze, a co z pracownikami, którzy nie otrzymali wynagrodzeń?

No cóż. Polska to kraj wspierający przedsiębiorców, a nie pracowników. Pracownicy w Polsce dowiadują się, że brak wynagrodzenia za miesiąc czy dwa to nic aż tak ważnego, by powinien zająć się tym sąd. Także rokowania lolka dla tej grupy są niestety nie najlepsze.

Chociaż z drugiej strony Pan Broska jest znany z wystąpienia na konwencji .Nowoczesnej. Więc być może po raz kolejny środowiska okołoparówkowe będą zachodzić w głowę, dlaczego jedyną sprawiedliwością, w którą „polskie pospólstwo” jeszcze wierzy jest sprawiedliwość Zbigniewa Ziobro.


  1. Tak na marginesie można rzec, że Polska logistyka ma silnie niemieckie korzenie ;-p. 
  2. Swoją drogą ostatni akapit tekstu wypełnia zdaniem lolka dość dobrze definicję e-fellatio. Ale zrzućmy to na barki niewiedzy autora tekstu na temat tej branży. Nie to, żeby lolek się jakoś szczególnie na KEP znał, ale mimo wszytko aż taka słodycz? 
  3. Kto mówił, że zamożniejsi dostają od państwa mniej
  4. Tak, Polska jest w pewnym sensie europejskim liderem w zakresie usług transportowych… także liderem innowacyjności. Mówi się, że jest liderem innowacyjności także przez niskie marże i dużą konkurencyjność. Także kto wie, może jeszcze jakaś polska firma kiedyś zawojuje rynek europejski. Oby nie dzięki darmowej pracy pracowników. 
Reklamy
Nowości z KEP

5 uwag do wpisu “Nowości z KEP

  1. komentatorlolka pisze:

    Komentatorlolka nie chciałby zabrzmieć jak JMP Korwin ale pewnie zabrzmi… Lolek cały ciekawy wpis podsumowuje tym, że Polska to kraj wspierający przedsiębiorców a nie pracowników jakby to było coś gorszego… Moim skromnym zdaniem nie tylko Polska ale każdy jeden kraj powinien wspierać niekoniecznie pracowników czy przedsiębiorców ale przede wszystkim konsumentów! To dla nich istnieje cały ten rynek. Firmy nie istnieją po to, żeby dawać miejca pracy tylko po to, żeby generować zyski na usługach lub produktach (w tym wypadku kurierskich) i to te produkty i usługi powinny być w centrum uwagi. A że Polska gnębi pracowników – fakt niezaprzeczalny. Z nich najprościej „doić”. Wszakże przedsiębiorca i tak nie zapłaci podatku – duży zoptymalizuje sobie podatki przenosząc markę firmy do raju podatkowego albo płacąc jakiemuś ekspertowi z Wysp Owczych miliony $ za doradzanie. Mniejszy wliczy sobie w koszty prywante (ale niby służbowe auto), meble do salonu, komórki dla rodziny i masło na kolację a firma nie przyniesie żadnych zysków albo znikome jak 99% polskich „misiów” mimo, że właściciel nie mieści się swoją limuzyną w standardowym miejscu parkingowym pod sklepem i musi parkować na tym dla inwalidów. A pracownik jak niewolnik – musi płacić za wszystko i utrzymywać ten chory kraj.

    Polubienie

    1. >Komentatorlolka nie chciałby zabrzmieć jak JMP Korwin
      >każdy jeden kraj powinien wspierać (…) przede wszystkim konsumentów
      Propozycje wspierania konsumentów chyba nie mieszczą się w kanonie JMP Korwina :-).

      Polubienie

  2. komentatorlolka pisze:

    W swoim felietonie w Angorze w 2015 JMP Korwin wysnuł podobną teorię, że gdyby władza troszczyła się o konsumentów a nie o producentów lub o związki zawodowe, to Detroit nadal byłoby najbogatszym miastem USA. Można z tego wyciągnąć wnioski, że JMP Korwin przynajmniej okresowo skłania się ku logice, że to konsument jest najważniejszym elementem rynku.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s