I po referendum… tym wrocławskim

Wrocławianie mieli ostatnio wątpliwą przyjemność możliwości uczestnictwa w dwóch referendach – ogólnokrajowym oraz miejskim. Lolek w dzisiejszej blognoci przyjrzy się bliżej drugiemu wydarzeniu.

Lolek zacznie od tego, że frekwencja delikatnie mówiąc nie była za wysoka, gdyż wyniosła 10,56%. W związku z tym (oraz tym, że w referendum krajowym frekwencja była jeszcze niższa) gdzieniegdzie w sieci pojawiły się obawy o to, czy Polacy w ogóle mają ochotę na ubezpośrednianie swojej demokracji, tj. podejmowanie decyzji w różnego rodzaju referendach? Pytanie to jest dość nurtujące. Lolek chciałby spojrzeć na nie przez przez pryzmat pewnego cytatu:

Attention must be paid also to the incorrect use of tools and procedures for participation, which can lead to errors if they are not used in the appropriate context. Certain tools could become popular and used as a panacea for all types of problems. For example, the use of referendums in which voters can choose “yes” or “no” could be inappropriate when facing complex decisions.

Lavín J., Insua D.: Participatory Processes and Instruments
[W:] Insua D., French S. (red.): e-Democracy A Group Decision and Negotiation Perspective. Springer Science+Business Media B.V., 2010, s. 43

Tłumacząc z fachowo-angielskiego na blogaskowo-polski: Narzędzi partycypacji społecznej jest wiele. Robienie referendów typu tak/nie może nie być najlepszym pomysłem, szczególnie jeśli podejmowana decyzja dotyczy złożonego zagadnienia.

Rzućmy sobie teraz okiem na pytania referendalne:

Nr 2. Czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro?

Szczegółowe wyjaśnienia wskazują, że odpowiedź na tak oznacza wyrażenie zgody na rozpoczęcie wstępnych prac projektowych. Poza tym:

Budowa metra to ogromnie kosztowny i czasochłonny proces. Dziś nadal dla Wrocławia, ale i dla innych polskich miast, poza stolicą, nieopłacalny. Jednak za kilkanaście lat realne okaże się powstanie takiej inwestycji właśnie w jednym z wielkich polskich miast.

Aspirować do niej zapewne będzie kilka. Rzeczywiste szanse mogą mieć Kraków, Trójmiasto i Wrocław. Wyścig wygra to miasto, które będzie lepiej przygotowane do inwestycji.

Nowaczyk M: O metro warto zapytać w referendum. blogi.wroclaw.pl

Wiadomo metro to taki cud świata z gry Cywilizacja, zupełnie jak wiszące ogrody – tylko jedno miasto może je mieć.

Jak na tak postawione pytanie odpowiedziałby przeciętnie szanujący się gość od transportu w mieście?

Jestem za, a nawet przeciw.

Wałęsa L.

Gość od transportu w mieście swoją odpowiedź uzależniłby od tego, jak konkretnie wyglądałyby warianty rozwiązań, jakie byłyby wyniki analiz opłacalności wdrożenia tych rozwiązań oraz czy rozwiązania te byłyby lepsze od innych wariantów… przewidujących np. wydzielenie buspasów pod system BRT, który swoją drogą jest zazwyczaj tańszy od metra.

Tak więc przeciętnie szanujący się gość od transportu nie wie, jak odpowiedzieć na to pytanie. Tym bardziej, że czyta o perspektywie kilkunastoletniej…, i zapewne szczerze przy tym życzy wszystkim zainteresowanym dysponowania trafnymi prognozami ruchu, cen materiałów itp. itd. w tak długim horyzoncie czasu.

Jak na to pytanie ma zatem odpowiedzieć przeciętny wrocławianin?

No ale skoro lolek poruszył temat buspasów, to pozwoli sobie przejść do kolejnego, powiązanego z poprzednim pytania:

Czy jesteś za ochroną historycznego centrum Wrocławia poprzez stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego w centrum, czyli na obszarze Parku Kulturowego „Stare Miasto”?

Odpowiedź „tak” spowoduje stopniowe wprowadzanie ograniczeń poruszania się samochodami na Starym Mieście, a to oznacza:

  • przeznaczanie kolejnych ulic w ścisłym centrum na ciągi piesze (z dopuszczeniem ruchu rowerowego)
  • ograniczenie miejsc postojowych na chodnikach w ścisłym centrum
  • priorytet dla transportu publicznego, nawet kosztem samochodów
  • preferencyjne traktowanie ruchu pieszego i rowerowego
  • powstanie więcej węzłów przesiadkowych i parkingów Park and Ride

Kolejne dość ciekawe pytanie? Żadnych konkretów. Na tak postawione pytanie z pełną mocą i bez zastanowienia są w stanie odpowiedzieć tylko fanatyczni zieloni (zlikwidować auta) oraz równie fanatyczni antyzieloni (precz z lewactwem).

Lolek nie wie co odpowiedzieć, a przeciętny wrocławianin?

Swoją drogą ciekawe, że odpowiedź na metro „nie”, a tu „tak” oznaczać może dla Wrocławia pewien problem, gdyż miasto będzie zazieleniane, zamiast przeznaczania przestrzenii na transport publiczny. Zazielenianie jest ogólnie fajne, ale czy kosztem korków i cięcia transportu zbiorowego, to lolek ma wątpliwości. Poza tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, to jest tym, którym chodzenie pieszo sprawia duże problemy, pozostanie już chyba tylko gnicie w domach. No ale tak to jest, kiedy dwie powiązane ze sobą kwestie traktuje się rozdzielnie ;-p.

Kolejne pytanie:

Czy jesteś za tym, aby w przyszłości Wrocław ubiegał się o organizację imprez kulturalnych i sportowych o znaczeniu międzynarodowym, takich jak Europejska Stolica Kultury 2016 i The World Games 2017?

Eee… jak wyżej? Tylko temat bardziej kulturalny, a mniej transportowy.

Na kolejne – ostatnie – pytanie lolek nie ma już za bardzo siły. No ale te wydaje mu się na pierwszy rzut oka najbardziej konkretne.

Na zakończenie lolkowi pozostaje tylko zgodzić się z Panem Prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem.

Próba zbliżenia się do „różnego rodzaju form demokracji bezpośredniej jest dość trudna”.

W tym miejscu lolek dziękuje serdecznie za atencję!

Advertisements
I po referendum… tym wrocławskim

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s